Wat is de meerwaarde van een brede tweejarige brugklas?
Adolescenten van 12 tot 15 jaar zijn volop in ontwikkeling. Daarom is het échte niveau bepalen in groep 8 zo lastig. Daarnaast kan het voorkomen dat een Cito-uitslag onterecht tegenvalt. Het is zonde als een leerling daardoor zijn potentie niet volledig benut. Luzac biedt leerlingen daarom de kans om juíst tijdens de periode waarin ze groeien te laten zien wat ze in hun mars hebben. Luzac-leerlingen stromen na het tweede jaar van de onderbouw door naar vmbo-tl 3, of havo/vwo 3. Voor de havo/vwo 3-klas geldt dat het niveau pas aan het eind van het derde leerjaar wordt vastgesteld. Zo weten we zeker dat ze écht op hun plek zitten.
Een dynamisch leerplan
Als uw kind bij Luzac in de tweejarige brugklas komt, kijken we verder dan alleen het schooladvies. Wij vinden zijn of haar ambities en wensen namelijk net zo belangrijk. Daarom stellen we een persoonlijk leerplan met leerdoelen op, zodat de leerweg voldoet aan de wensen en ambities van uw kind. Dit is een dynamisch leerplan, wat inhoudt dat we erop inspelen als de behoeften veranderen.
Kleine klassen
Het organiseren van lessen in kleine klassen leidt tot de beste studieresultaten. Daarom bestaan onze klassen gemiddeld uit 12 leerlingen. Minder prikkels, meer concentratie. Dat zorgt voor een ontspannen, plezierige en veilige sfeer. En ook belangrijk: het geeft de docent meer tijd om uw kind echt te leren kennen en hem persoonlijk te begeleiden.
Persoonlijke aandacht voor elk individu
Docenten helpen elke leerling op een andere manier. Sommige leerlingen komen het best tot hun recht als de docent de stof nog eens rustig een-op-een uitlegt; anderen pakken de materie juist snel op, en kunnen met extra verdiepingsvragen aan de slag. Iedereen heeft andere talenten en uitdagingen. Is een leerling een kei in Engels, maar heeft hij of zij moeite met wiskunde? Dan kan hij Engels op vwo-niveau volgen en meer aandacht krijgen voor wiskunde. Zo benut de leerling zijn of haar talent en kan hij of zij moeilijke vakken rustig leren.
Door altijd goed te differentiëren, krijgen we inzicht in de talenten en aandachtspunten van een leerling. Die herkennen we niet alleen in de lessen, maar ook bij toetsen. En zo kunnen we op tijd op deze talenten en aandachtspunten inspelen. De leerling ontwikkelt zich optimaal én blijft na de brugklas daadwerkelijk op het passende niveau presteren.
Kortom: Leerlingen ontplooien bij Luzac hun talenten en doen vaardigheden op waarmee ze het maximale uit zichzelf halen tijdens de middelbare school én daarna.
Dé ideale voorbereiding op de Cito-toets
Uw kind vol zelfvertrouwen optimaal laten presteren op de Cito-toets? De Cito-toets-training van Luzac zet leerlingen uit groep 7 en 8 in hun kracht. Leerlingen worden, onder persoonlijke begeleiding van een leerlingbegeleider, optimaal voorbereid op de Cito-toetsen. Ze ontwikkelen zich binnen alle Cito-onderdelen en ontdekken wat ze kunnen. Na een Cito-training presteren leerlingen daadwerkelijk op het niveau dat bij hen past. Het resultaat: veel leerlingen krijgen een passend advies, nadat ze met een flinke dosis zelfvertrouwen en nieuwe inzichten hun Cito-toets hebben gemaakt.
Lees meer op luzac.nl/citotraining