De Vrije Ruimte is een school voor leerlingen tussen de 4 en 21 jaar. Het is dus geen gewone middelbare school met leerlingen vanaf 12 jaar oud. Wat ook heel anders is, is dat je zelf je rooster samenstelt. Wat wil je leren? Wat heb je nodig om dat te bereiken?
De school is een leergemeenschap, gebaseerd op twee pijlers:
1. Vrijheid: leerlingen beslissen zelf wat, hoe, met wie en wanneer ze iets leren;
2. Gelijkwaardigheid: leerlingen kunnen meebeslissen over de invulling van hun leeromgeving.
Wij gaan ervan uit dat ieder mens vanaf zijn geboorte een innerlijke motivatie heeft om uitdagingen aan te gaan en grenzen te verleggen. Ons uitgangspunt is dat het niet nodig is om aan kinderen te trekken of te duwen, in cognitieve of andere zin. Mensen leren gemakkelijker, efficiƫnter en met meer plezier wanneer zij er voor open staan. Daarom krijgen leerlingen de ruimte om zich op hun eigen moment, niveau en manier te ontwikkelen. Het resultaat: authentieke, open-minded, verantwoordelijke personen die weten hoe ze hun mening moeten uiten en kunnen luisteren naar die van anderen.
Wil je Engels leren? Op deze school ga je zelf naar de lerares Engels om een tijdstip op je lesrooster af te spreken. Maar ook het produceren van muziek als een DJ, Chinees of surfles behoren tot de mogelijkheden. Als er meer leerlingen op hetzelfde niveau werken, krijg je les in een groepje. Soms alleen. In het begin zal het vreemd zijn dat niemand vertelt wat je moet doen. Een leerling (buddy) helpt je om wegwijs te worden op school. Je zult al heel snel merken dat het fijn is om de baas te zijn over je eigen leven.
Wanneer een leerling 14, 15, 16 jaar is, begeleiden wij het keuzeproces van de overstap naar een vervolgopleiding. Heeft de leerling daar een diploma voor nodig, dan begeleiden wij de voorbereiding op staatsexamens op mavo-, havo-, en vwo-niveau. Je kunt direct starten met je examenvakken.
Het onderwijsteam van De Vrije Ruimte heeft sinds 2007 ervaring met onderwijsinnovatie. De rol van de leerkrachten en docenten is coachend en faciliterend. Zij werken vanuit vertrouwen in het kind, niet vanuit de behoefte om vergaarde kennis te controleren.
Onze school is ingericht in kringen en leerlingen zijn ingedeeld op basis van hun eigen ontwikkelingsniveau. Er is dus nooit sprake van een klas overslaan of blijven
zitten.
Iedere maandagochtend om 10:30 uur zitten de leerlingen bij elkaar om de week te starten. Er wordt relevante informatie voor de leeftijdsgroep besproken en leerlingen kunnen agendapunten aandragen: bijvoorbeeld als ze zelf een les willen geven, naar een museum willen of als ze een bepaalde afspraak willen veranderen. Vanuit de leerlingen zit er een voorzitter en afgevaardigde in de schoolkring, het management van de school.
De nieuwe generatie kinderen heeft wortels in verschillende culturen en godsdiensten. Om verschillen hierin te overbruggen, werken wij met Living Values in Education. De waarden die in dat programma aan bod komen, zijn universeel en komen in alle culturen, tradities of godsdiensten voor.
Op De Vrije Ruimte wordt elke dag een lunch en fruit aangeboden, bereid in samenwerking met onze vaste kok en regelmatig ook oud-leerlingen. De Vrije Ruimte is de eerste Fairtrade school in Den Haag.
De school wordt bestuurd door docenten, leerlingen en ouders samen. Samen zijn we verantwoordelijk voor de kwaliteit van leven en leren op De Vrije Ruimte.