Het Kesper College
Het Kesper College verzorgt speciaal onderwijs voor ongeveer 200 leerlingen met internaliserende problematiek. We verzorgen onderwijs voor leerlingen van 12 tot ongeveer 18 jaar. Onze leerlingen ondervinden onderwijsbelemmeringen als gevolg van psychiatrische stoornissen. Op het Kesper College kijken we anders naar het onderwijsproces. De leerling is bij ons leidend in zijn/haar eigen onderwijsproces en ontwikkeling. Wij volgen hierin de visie van Covey. Ons onderwijs is erop gericht dat de leerling regie pakt over zijn/haar eigen leven. De school wil dan ook het paradigma van 'de docent is leidend' veranderen in 'de leerling is leidend'. In dit ontwikkelproces wordt de leerling gesteund en gestimuleerd door docenten en ouders/opvoeders.
Onze klassen
De school heeft een kernafdeling en een afdeling met arrangementen. Op de kernschool volgen leerlingen lessen bij vakdocenten en wisselen daarbij van klas. Leerlingen die gebruik maken van arrangementen hebben les in eigen klassen en gaan, zodra mogelijk, les volgen in de kernschool. De school werkt met pedagogisch medewerkers die op verschillende wijzen ondersteunen. Dit varieert van implementatie van leerdoelen, benaderingswijze van leerlingen, ondersteunen in de klas tot het geven van trainingen.
Doel
De school wil leerlingen opleiden tot zelfstandige individuen die zich staande kunnen houden in onze complexe maatschappij. De school is zo ingericht dat met ons vakkenaanbod de leerlingen een volwaardig diploma kunnen halen door middel van het staatsexamen. Met hun diploma hebben leerlingen toegang tot het MBO, HBO of Universiteit. De lesmethoden zijn vergelijkbaar met het regulier onderwijs.