Onze school kenmerkt zich door kwalitatief hoogwaardig en ambitieus onderwijs op islamitische grondslag. Leerlingen kunnen hun geloof beleven en worden optimaal toegerust om succesvol deel te nemen aan de Nederlandse samenleving. Onze school is een gastvrije school, waar iedereen zich welkom voelt en wordt gezien. Wij staan open voor alle leerlingen, ongeacht hun geloofsovertuiging.
Om dit uit te dragen, besteden wij regelmatig aandacht aan de vraag welk gedrag wij van leerlingen verwachten en of wij dit gedrag zelf ook laten zien. Medewerkers zijn zich ervan bewust dat zij een voorbeeldfunctie vervullen. Onze medewerkers ontwikkelen een stimulerende houding binnen en buiten de klas, gericht op de begeleiding van leerlingen in hun ontwikkeling en doen dat vanuit een duidelijk en breed gedragen normatief kader.
Onze kernopdracht is het begeleiden van leerlingen naar vervolgonderwijs en indien gewenst naar de arbeidsmarkt. Hierbij staan het welzijn, de onderwijsbehoeften en het ontwikkelingsperspectief van de leerling centraal. Wij stellen ons dagelijks de vraag: wat heeft een leerling nodig, hoe kunnen we dat organiseren en wie/wat is daarvoor nodig?
Beslissingen worden genomen op basis van dialoog en consensus, met een sterke nadruk op participatie van alle belanghebbenden, inclusief leerlingen en ouders. Alles gericht op betrokkenheid en (mede)verantwoordelijkheid, werkend vanuit de ‘Gouden Driehoek’; samenwerking tussen school, ouders en leerling(en).
Wij werken volgens een doorgaande ontwikkelingslijn en bieden ons onderwijs in de eerste twee leerjaren aan met ‘dakpanbrugklassen’. Het definitieve niveau van de leerlingen zal aan het einde van het tweede leerjaar worden vastgesteld. Deze uitgestelde niveaubepaling moet ertoe leiden dat leerlingen worden geplaatst op het opleidingsniveau dat het beste past bij hun capaciteiten.
De voortgang van de leerlingen volgen wij met behulp van het leerlingvolgsysteem SOMtoday en zo waarborgen wij een ononderbroken ontwikkeling van de leerling die naadloos aansluit op hun onderwijs- en ondersteuningsbehoefte.
Onze kernwaarden
Respect
Respect voor elkaar en elkaars eigendommen is fundamenteel.
Saamhorigheid
Samenwerking en eenheid versterken de schoolgemeenschap.
Moed
Durven opkomen voor jezelf en voor anderen op een respectvolle manier.
Ihsān (Excelleren)
Streven naar het beste in gedrag en prestaties.
Bij Al Amana College:
- start je iedere dag bij je eigen mentor van 8.30 tot 9.00 uur
- heb je keuzewerktijd voor extra verdieping of verbreding bij vak naar keuze
- werken wij met PBS, Positive Behaviour Support voor een veilig en positief schoolklimaat
- kun je gebruik maken van huiswerkbegeleiding na schooltijd
- Etc.