Het Adriaan Roland Holst College
Als je binnenkomt in één van onze twee prachtige gebouwen, dan voel je het meteen: dit is een bijzondere school. Een school waarin al 120 jaar leerlingen zich thuis hebben gevoeld, de ruimte kregen om zichzelf te ontwikkelen en vooral leuke vrienden en vriendinnen hebben gemaakt. En nu heb jij de kans om daar onderdeel van uit te maken!
Het Roland Holst heeft aandacht voor jou! Naast onze mentoren hebben we persoonlijke coaches die er voor zorgen dat jij de aandacht krijgt die je verdient. Als je ergens mee zit, of gewoon een vraag hebt kan je die bij de coach of mentor, of medeleerlingen kwijt. En anders hebben we ook nog allerlei ondersteuners, die jou verder kunnen helpen.
Dalton
Wij vinden het belangrijk dat je bij ons snel je diploma kan halen. Nog belangrijker vinden we dat je tijdens de jaren op school ook echt van alles meemaakt wat je verder helpt in leven, studie en werk. Daarom hebben we Daltonlessen waarin je natuurlijk leert over de vakken en hun betekenis. Ook leer je bij ons veel door het doen van projecten, internationale werkweken, clubs, commissies en nog veel meer.
In de daltonuren (elke week vijf uren) kies jij zelf waar je mee aan de slag gaat en bij welke docent. Zo kan je de ene week meer werken aan wiskunde, waar je de volgende week misschien een project af maakt of je verdiept in een filosofisch onderwerp. Je leert bij ons hiermee kiezen en verantwoordelijkheid nemen. En omdat je zelf kiest, heb je er ook meer motivatie voor!
Kernwaarden
Wij ontwikkelen onze lessen aan de hand van vijf belangrijke Dalton kernwaarden:
Samenwerking
Leren is een sociaal proces. In onze school draait het om leren van en met elkaar. Hier leer je hoe het werkt als je samen iets moet doen. Dat kan zijn samen met een docent, een medeleerling, de conciërge of wie dan ook in de school. Door meer samenwerking leer je luisteren naar anderen, begrijp je anderen beter en groeien je sociale vaardigheden
Vrijheid en verantwoordelijkheid
Vrijheid in ons onderwijs is dat leerlingen zelf hun werk kunnen organiseren. Maar daar zitten wel duidelijke structuren om heen. Dat kunnen dingen zijn als een tijdslimiet, werkafspraken en schoolregels. Leerlingen leren wat het ze oplevert als ze hun verantwoordelijkheid nemen en hoe dat met de mensen om hen heen samenhangt.
Effectiviteit
We willen ons onderwijs zo veel mogelijk doelgericht laten zijn. Alle energie en middelen moeten zo goed mogelijk benut worden voor het leerproces. Daarom proberen we onze leerlingen te activeren en te motiveren om zelfstandig te worden en denken we ook goed na over wat stimulerend is voor leergedrag.
Zelfstandigheid
Leerlingen moeten leren keuzes maken in hun leerproces en daarvoor verantwoordelijkheid te nemen. Ze zijn actieve deelnemers in hun eigen leerproces. Leerlingen werken doelgericht aan een taak of opdracht en leren op het juiste moment hulp in te schakelen.
Reflectie
Op het Roland Holst is iedereen in staat om het onderwijs te verbeteren. Dit doe je door regelmatig terug te kijken en vooruit te blikken. Niet na een lange periode maar regelmatig en zowel door leerlingen als collega’s. Reflectie op je eigen gedrag en eigen werk is daarbij het hoofdingrediënt.
Kortom
Kom kijken, merk hoe vriendelijk iedereen is en hoe veelzijdig het Roland Holst is. En als je vragen hebt, willen we die graag van je horen! Wees welkom op het Roland Holst!