Vernieuwend onderwijsconcept
De Nieuwe Thermen is een middelbare school voor vmbo-t en havo. In schooljaar
2016-2017 zijn we gestart met een vernieuwend onderwijsconcept. Het is een kleinschalige school. We hanteren een persoonlijke benadering en doen een appèl op
autonomie en creativiteit van leerlingen. Leren en ervaren in de praktijk vinden we
heel belangrijk.
Vakken worden gecombineerd in domeinen. Bij het domein Mens & Maatschappij horen
bijvoorbeeld de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, economie en maatschappijleer. Doordat we thematisch werken, biedt dat veel mogelijkheden om vakoverstijgend
en domeinoverstijgend te werken. Op die manier ontdekken leerlingen sneller verbanden en begrijpen ze beter waarom ze iets leren. We werken voornamelijk digitaal. Dit helpt ons om maatwerk te bieden en goed zicht te houden op de voortgang van elke leerling. Een ander voordeel is dat onze leermiddelen altijd actueel zijn. Leerlingen hebben hun eigen laptop.
Leerlingen zitten in heterogene groepen. In leerjaar 3 beginnen leerlingen die vmbo-t
volgen met hun examenprogramma. Zij doen eindexamen in leerjaar 4. Leerlingen die havo gaan volgen, sluiten in leerjaar 3 de onderbouw af op De Nieuwe Thermen en stromen vervolgens, goed voorbereid, uit naar een school waar bovenbouw havo wordt aangeboden.
Betekenisvol en duurzaam
Kennis opdoen en vaardigheden ontwikkelen is belangrijk ter voorbereiding op het
examen, maar ook voor vervolgopleiding, latere beroep, dagelijks leven en vrije tijd.
Op De Nieuwe Thermen leren leerlingen zichzelf ontdekken: hun interesses, talenten én hun valkuilen. Ze leren leren, kritisch denken, verstandige keuzes maken en initiatief tonen. Ook vinden we het belangrijk dat ze creatief, nieuwsgierig en ondernemend zijn en zo een netwerk opbouwen. Gaandeweg ontdekken leerlingen wat ze leuk en belangrijk vinden in hun leven, waar hun kracht ligt en waarin ze willen uitblinken. Dat vormt de ideale basis om straks als volwassen wereldburger gelukkig te zijn en talent maximaal te benutten.
Natuurlijk leren leerlingen dat niet alleen uit (digitale) boeken, maar vooral door ervaring
op te doen en ook buiten de school te leren. Leerlingen worden gestimuleerd hun kennis
overal vandaan te halen door middel van leerlabs en uitdagende DURF-opdrachten.
Autonomie en verantwoordelijkheid
De Nieuwe Thermen staat voor gepersonaliseerd leren. Leerlingen krijgen de ruimte om een deel van hun onderwijsprogramma zelf samen te stellen op basis van hun leerstijl, niveau, tempo, doelen en interesses. De persoonlijke ontwikkeling en autonomie van de leerling staan centraal. Leerlingen hebben veel contact met hun mentor-coach. Tijdens de mentor-coachmomenten en in individuele gesprekken maken zij samen afspraken over de leerroute en ontwikkeldoelen van de leerling. Tijdens de driehoekgesprekken heeft de leerling de regie: de leerling bespreekt met zijn ouders en mentor-coach welke doelen in de voorafgaande periode behaald zijn en presenteert op basis van de feedback van de docenten een plan van aanpak voor de volgende periode.