DALTONONDERWIJS
Een onderdeel van het daltononderwijs is het werken met daltonuren. Naast de gewone lessen werken de leerlingen een aantal keer per week zelfstandig aan de lesstof, waarbij ze worden begeleid door een docent. Leerlingen schrijven digitaal in bij een daltonuur van een docent onder wiens begeleiding ze aan hun opdrachten werken. In de onderbouw evalueert de mentor de keuzes van de daltonuren met de leerlingen. Maar daltononderwijs is meer dan dat. Bij daltononderwijs staat de leerling en zijn of haar persoonlijke ontwikkeling echt centraal. Geleidelijk wordt geleerd om eigen keuzes te maken in het leerproces en krijgt iedere leerling ruimte en mogelijkheden om nieuwe dingen te leren die bij hem of haar passen. Daarbij hoort experimenteren, daarbij hoort dat fouten maken mag.
GYMNASIUM
Ben je geïnteresseerd in klassieke talen en de Griekse mythologie? Ben je nieuwsgierig en wil je graag verdieping? Dan is een gymnasiumopleiding iets voor jou! Op onze school zien we een toenemend aantal gymnasiumleerlingen dat ook graag de technasiumopleiding wil volgen. Daarom hebben we ook die combinatie mogelijk gemaakt.
TECHNASIUM
Het Dalton Lyceum Barendrecht is in het bezit van het predicaat technasium. Een initiatief waarmee scholen de bètagerichte leerlingen of kinderen met belangstelling voor techniek en technologie willen opleiden voor technisch hoogwaardige functies. Het kernvak van het technasium is O&O (onderzoek & ontwerpen). Om nog betere invulling te geven aan het technasium hebben wij een hypermoderne werkplaats gecreëerd. Voor leerlingen die houden van ontdekkend leren, onderzoeken, ontwerpen, creatieve oplossingen verzinnen en experimenteren, is het technasium een prachtige mogelijkheid. Het technasium is mogelijk voor leerlingen uit havo, atheneum of gymnasium.
PREGYMNASIUM & PRETECHNASIUM
Deze klas is speciaal bedoeld voor leerlingen uit groep acht met een eenduidig vwo-advies. In een bepaalde periode volgen zij één dagdeel in de week een aantal lessen op onze school om zich te verdiepen in de verschillende vakken die de leerlingen op het gymnasium en technasium krijgen.
EXTRA VAKKEN
Het is mogelijk extra vakken te volgen zoals Dalton Cambridge en de Werkplaatsten Kunst. Bij Dalton Cambridge werk je toe naar internationaal erkende Cambridge-certificaten. Bij de Werkplaatsen Kunst kun je je creativiteit, muzikaliteit, dans of theatertalent ontdekken en dat verder ontwikkelen.
De Plenda
Elke leerling in de onderbouw krijgt een eigen Plenda. De plenda is een speciaal ontworpen agenda die bedoeld is om je te ondersteunen bij het organiseren van je schoolwerk en het efficiënt beheren van je tijd.
Door het gebruik van de Plenda leer je om vooruit te kijken en na te denken over je eigen leerproces. Hierdoor wordt het makkelijker om de tijd die je nodig hebt voor je huiswerk goed in te schatten en leer je effectieve studievaardigheden. Deze organisatorische vaardigheden komen je niet alleen van pas tijdens je schooljaren, maar ook in je verdere leven en carrière.
ORGANISATIE
Onze school is kleinschalig opgebouwd in zogenaamde basisteams. Leerlingen van één of meer leerjaren vormen samen met hun mentoren en docenten één team. Daardoor kent men elkaar snel en is er persoonlijke aandacht en begeleiding. Elk team heeft binnen de school een eigen ‘thuisbasis’ met de eigen teamleider, de teamassistente de klassenmentoren en natuurlijk de docenten. Zo heeft elke leerling een vertrouwde plek.