een betere wereld
Wij zijn een International Baccalaureate (IB) World School en dat betekent dat we als school het belangrijk vinden dat leerlingen interesse hebben voor andere culturen en dat we met elkaar goed voor elkaar en voor onze wereld zorgen. We leggen verbanden tussen de vakken onderling en tussen de theorie en de 'echte' wereld.
Projecten en samenwerken
Wij stellen het onderzoekend leren van de leerling centraal. Dat houdt in dat je vaak projecten doet, samen op onderzoek uitgaat en je uitkomsten presenteert in de klas. Dit kan soms wel spannend zijn maar je staat er nooit alleen voor. Op deze manier leer je niet alleen de feiten maar leer je juist ook allerlei vaardigheden die overal goed van pas komen, denk aan onderzoeken, presenteren, samenwerken enzovoort.
combiklassen tot en met de TWEEDE klas
Omdat niet iedereen even snel leert, geven we je de ruimte om het beste van je te laten zien. We dagen je uit om zelf het initiatief te nemen in het leren. Pas halverwege de tweede klas bepalen we voor welk diploma jij gaat.
De eerste twee jaar (vwo drie jaar) volg je het Internationaal onderwijsprogramma, waarbij je ook vakken in het Engels krijgt. Daarna kom je in het examenprogramma voor een vmbo-tl-diploma (mavodiploma), havodiploma of vwo-diploma.
In de combinatieklas mavo/havo zijn veelal de doevakken in het Engels, zoals Physical an Health Education en Design ; in de havo/vwo-klas geven we naast deze vakken meer theorievakken zoals History en Science in het Engels. Bijna iedereen in de eerste klas vindt het Engels spreken spannend maar de docenten houden daar rekening mee zodat elke leerling de les kan volgen. Binnen no time spreek je Engels als de beste!
meer dan cijfers
Waarschijnlijk krijg je op de basisschool op een toets of werkstuk een cijfer. Wij doen het anders: op een toets of werkstuk krijg je niet gewoon één cijfer maar kijkt jouw docent naar verschillende onderdelen (criteria) aan de hand van descriptors. Je krijgt op die criteria feedback: wat gaat al goed en wat kan je nog verbeteren? Op deze manier bieden wij je de ruimte om je zo goed mogelijk te ontwikkelen, in je eigen tempo, op het niveau dat bij jou past.
Op de rapporten die je tijdens het schooljaar krijgt, staan dus ook niet alleen getallen maar staat juist ook veel feedback en observaties van je docent.
Anders
Kortom, we doen het op het Maartenscollege soms een beetje anders dan de meeste middelbare scholen en zo klinkt het allemaal misschien nog wat vaag. De beste manier om te kijken of het Maartens iets voor je is, is langskomen en beleven. We hope to see you soon!