De Dalton kernwaarden Samenwerken Elke leerling heeft een eigen karakter, eigen talenten en kennis. Door samen te werken met andere leerlingen en de docenten kun je met en van elkaar leren. Vrijheid en verantwoordelijkheid Op school heb je huiswerk, taken, werkafspraken en schoolregels. Binnen deze grenzen krijg je de vrijheid om te ontdekken en uit te proberen wat voor jou de beste manier is om nieuwe dingen te leren. Zo leer je geleidelijk zelf keuzes te maken en verantwoordelijk te zijn voor je eigen werk. Effectiviteit Door actief aan de slag te gaan, plannen te maken en samen te werken met anderen leer je op welke manier je het beste je doelen kunt bereiken. Waar ben je mee bezig, hoe doe je dat en wat levert het je op? Je ontdekt wat je nog kunt verbeteren om meer te halen uit je werk. Zelfstandigheid Je leert zelf actief aan de slag te gaan met de leerstof en de taken. Hierbij hoort het inplannen en het uitvoeren van het schoolwerk. Je leert oplossingen te zoeken en zelfstandig keuzes te maken die bij jou passen en een goed resultaat opleveren. Reflectie Nieuwe dingen leren kost tijd en energie. Vind je de taken gemakkelijk of heb je juist meer tijd nodig omdat de opdrachten toch moeilijker zijn dan je had verwacht? Het kan lastig zijn om vooraf goed in te schatten wat er allemaal bij komt kijken om je taken goed uit te voeren. Daarom is het belangrijk om hier over na te denken, ervaring op te doen en er met andere leerlingen en de docent over te praten. Ervaring met Daltononderwijs “Dalton, een school waar ruimte is voor mijn kind om te zijn wie zij wil zijn.” Zoubida Yasbah - Ouder “Ik vind het fijn hoe de docenten uitleggen” Ruben Steenks – MH1N “Leerlingen helpen ontdekken wie ze willen worden is het allerleukste aan docent zijn” Joy Gomersbach - Docent
RkJQdWJsaXNoZXIy NTI4Ng==