Schoolgids 2024-2025 Vak College Hillegersberg

SCHOOLGIDS 2023-2024 1.

2. Vak College Hillegersberg Argonautenweg 13 3054 RP Rotterdam www.vakcollegehillegersberg.nl info@vakcollegehillegersberg.nl Telefoon 010 – 7527175 Locatiedirecteur Mw. Drs. A.L.M. Linnert-Behrens alinnert@lmc-vo.nl Teamleiders Mw. I. de Koning (leerjaar 1&2) idekoning@lmc-vo.nl Dhr. M. van Dijk (leerjaar 3&4) mvdijk@lmc-vo.nl LMC Voortgezet Onderwijs Het Brouwershuys Linkerrottekade 292 3034 CV Rotterdam 010 436 67 66 info@lmc-vo.nl www.lmc-vo.nl College van Bestuur Dhr. Drs. Lorenzo Civile (voorzitter) Het Vak College Hillegersberg is aangesloten bij Stichting LMC Voortgezet Onderwijs (LMC-VO), een Rotterdams schoolbestuur voor interconfessioneel en algemeen bijzonder onderwijs.

Een toekomstgerichte school waar je je eigen talenten leert ontdekken! In deze schoolgids staat alle informatie die nodig is om je wegwijs te maken in onze school. Een handig en waardevol boekje dus. Op het Vak College Hillegersberg leer je door te ontdekken en te doen. Het is een vertrouwde en fijne omgeving om je talenten te ontplooien. Niet alleen heb je vanaf het eerste leerjaar veel praktijklessen per week, ook doen we er alles aan om je goede keuzes te laten maken door middel van onze speciale DOE-blokken. Hier kan je ontdekken waar jouw talenten liggen. Dat alles doen we in ons moderne schoolgebouw én in de flitsende VCH Store, met een bevlogen en positief docententeam. Samen bouwen wij aan onze school. Samen zijn wij dé school voor talentontwikkeling in het vmbo, de school voor jóuw toekomst. Natuurlijk vinden we het ook belangrijk dat je goede ondersteuning krijgt. Naast je persoonlijke coach en de vakdocenten zijn er binnen de school meerdere mensen die je extra kunnen helpen als dat nodig is. Dat kan zijn met leren, maar ook met andere problemen die thuis of op school spelen. Het meest belangrijke op onze school is dat we ons er allemaal prettig voelen en onszelf kunnen zijn. Onthoud dat je altijd terecht kunt bij je coach, de teamleider of bij mij als je vragen hebt, als je niet snapt hoe iets werkt bij ons op school of om juist te laten zien wat voor geweldig project je hebt gemaakt. Dat geldt natuurlijk ook voor je ouders. We gaan er samen een prachtig, fijn, leerzaam en gezellig jaar van maken. We gaan doen, ervaren, proeven, uitproberen, ontdekken, groeien en leren op het VCH! 3. Namens het gehele team wens ik iedereen een actief, creatief en productief, maar vooral heel fijn schooljaar toe. Ariane Linnert Locatiedirecteur VCH

4. Organogram Bovenbouw en profielkeuze Vakkenpakketten Lessentabel klassen 1 t/m 4 Lestijden Coaches Begeleiding en ondersteuning Magister Leerlingen Onderwijs Doe-blokken Maatwerk Profielen en keuzevakkken Loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB) Stage Cultuur Burgerschap Samenwerking 6. 6. 6. 7. 7. 7. 8. 9. 9. Inhoud Deel 1: school en onderwijs Deel 2: VCH wegwijzer Ouders Bijkomende schoolkosten en vrijwillige ouderbijdrage Regels en afspraken Spelregels te laat komen Spelregels toetsen Bevorderingsnormen Wanneer ben ik geslaagd? Resultaten en opbrengsten Vakanties en vrije dagen 2023-2024 10. 11. 12. 14. 15. 16. 16. 17. 18. 18. 22. 23. 23. 24. 25. 26. 27. 28.

Open dag Zaterdag 3 februari 2024 10:00 - 15:00 uur 5. Nergens krijg je zoveel praktijk als op het VCH • Toekomstgericht onderwijs • Variatie in vakken • Ontdekken door te doen • Kleinschalig en persoonlijk • Activiteiten in en buiten school • Modern en innovatief schoolgebouw • De VCH-store: een eigen winkel

6. School en onderwijs Deel 1 Onderwijs Het Vak College Hillegersberg is een kleinschalige school voor onderwijs op vmbo basis- en kaderniveau en de nieuwe leerweg (GL/TL), waar je keuze hebt uit twee profielen: bouwen, wonen en interieur (BWI) en dienstverlening en producten (D&P). In het schitterende gebouw aan de Argonautenweg heerst een fijne sfeer. Op onze school is een veelzijdig onderwijs aanbod waarmee je uitvindt wat bij jou past. Het Vak College Hillegersberg is er voor jouw toekomst! De lessen op het Vak College Hillegersberg zijn praktisch ingericht. Veel doen en bewegen dus, maar ook veel variatie. Daarnaast staan we voor maatwerk. Zo krijgen leerlingen taal en rekenen op niveau (TRON). Dat houdt in dat er bijvoorbeeld wordt gevarieerd in het aantal uren taal en/ of rekenen. De ene leerling krijgt twee uur rekenen en één uur taal, bij de ander is dat precies andersom. Zo halen we het beste uit iedereen. Je werkt met echte opdrachten in echte praktijksituaties: in de VCH-store, de mediaruimte, de ontwerpstudio, je eigen bedrijfje, de werkplaats of op het sportveld. Je bent actief binnen en buiten de school. Je maakt producten, gaat naar bedrijven, organiseert activiteiten, bezoekt mboscholen en loopt stage. Kortom, je ontdekt jóuw talent Doe-blokken Op het Vak College Hillegersberg werken we in klas 1 en 2 met DOE-blokken; je kiest je eigen vakken. Acht uur per week ga je aan de slag met vakken als: sport, technologie, techniek, koken of theater. Of je kunt kiezen voor ons nieuwste creatieve DOE-blok: “de Winkel”. Hier ga je creatief aan de slag en maak je producten die we daarna kunnen verkopen in onze eigen VCH-Store. Elke periode kies je weer nieuwe vakken, zodat je kunt ontdekken waar je talenten liggen. Deze veelzijdigheid is één van de kernwaarden van het VCH. Maatwerk Op het Vak College Hillegersberg heb je een eigen coach, die gesprekken met je

voert over jouw ontwikkeling, een vast gezicht bij wie je altijd terecht kunt. Tijdens de lessen LOB (loopbaanoriëntatie) ben je bezig met jouw toekomst. Samen met je coach kijk je naar de talenten die je hebt ontdekt tijdens de DOE-blokken om uit te zoeken welke vervolgopleiding het beste bij je past. Profielen en keuzevakken Het Vak College Hillegersberg heeft twee profielen: bouwen, wonen en interieur (BWI) en dienstverlening en producten (D&P). Naast die uitstroomprofielen kunnen leerlingen beroepsgerichte keuzevakken kiezen uit 8 VMBO profielen. Hiermee kunnen ze een portfolio samenstellen dat aansluit bij elke gewenste mbo-vervolgopleiding. Het uitgangspunt is vakoverstijgend onderwijs gekoppeld aan projecten, activiteiten, excursies, cultuur- en werkweken. Loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB) Met de DOE-blokken en de begeleiding van persoonlijke coaches leren onze leerlingen al vanaf hun eerste schooljaar keuzes te maken die samenhangen met hun eigen leerproces en hun aanleg en interesses. In de loop van het tweede leerjaar spitst dit zich toe op de keuze voor een profiel; een keuze die niet losstaat van de toekomstige loopbaan van de leerling. Het leren kiezen is daarnaast van grote waarde voor de gehele loopbaan, omdat bedrijven en beroepen continu blijven veranderen en de leerling daarop steeds zal moeten reageren. Loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB) vormt dan ook een belangrijk onderwerp en heeft een eigen plek in het rooster. Leerlingen bespreken hun profiel- en beroepskeuze met hun persoonlijk coach en kunnen daarnaast informatie ophalen bij vakdocenten. 7. De coach begeleidt de leerlingen in het aanleggen van een loopbaandossier waarin zij hun competenties en ervaringen beschrijven. Dit dossier maakt inzichtelijk waar de leerling staat en is een hulpmiddel bij het vinden van een vervolgstudie. Daarbij helpt de decaan met informatie over vervolgopleidingen, open dagen en mogelijkheden om een dagje mee te lopen of proef te studeren. Stage Op het Vak College Hillegersberg vinden we het belangrijk om leerlingen kennis te laten maken met het beroepenveld en het bedrijfsleven. Daarom gaan leerlingen in zowel leerjaar 3 als 4 op stage. In klas 3 duurt deze stageperiode 3 weken,

8. waarbij de leerling minimaal 32 uren per week meedraait binnen een bedrijf/ organisatie of instelling ter oriëntatie op het beroepenveld. In leerjaar 4 heeft de stageweek een verdiepend karakter en wordt van de leerling verwacht dat hij/ zij een stageplek zoekt binnen het interessegebied van een toekomstige MBO-opleiding. Cultuur De doorlopende leerlijn ‘cultuur’ begint in de onderbouw met het vak theater in de lessentabel. Daarnaast bezoeken leerlingen in ieder leerjaar één of meerdere culturele instellingen en doen ze verschillende culturele activiteiten. Voor ons is het belangrijk dat leerlingen kunst en cultuur als leuk en interessant ervaren en als een vanzelfsprekend onderdeel van hun leven. In de onderbouw kunnen leerlingen iedere periode een DOE-blok Theater kiezen. Hiermee wordt het voor leerlingen makkelijker om een verhaal naar de vloer te vertalen, zich te presenteren en voelen ze zich vrijer op het toneel. In de bovenbouw volgen de leerlingen het vak CKV en worden verschillende beroepskeuzevakken aangeboden, zoals Podium en het keuzevak Tekenen, schilderen en illustreren, zodat de leerlingen de ruimte hebben om zich breed te ontwikkelen en hun talenten kunnen blijven ontwikkelen. CKV Leerlingen maken door middel van het vak CKV kennis met verschillende vormen van kunst, cultuur en met beroepen binnen de culturele sector. Gedurende hun schoolcarrière leggen de leerlingen een digitaal cultuurportfolio aan, het Cultuurkaartdossier. In jaar 3 wordt het CKV-programma afgesloten met een cultuurreis. Talent- en cultuurweek Het hoogtepunt van ons culturele jaar is de Talent- en Cultuurweek, een heus cultuurfestival waarin de school zich

onderdompelt in kunst en cultuur. Van zenn room, filmkamer, verfkamer, photo booth en ballenbak tot het bezoeken van musea, kunstwandelingen en theater en dans, de leerlingen van klas 1 t/m 3 gaan een hele week aan de slag met culturele en kunstzinnige activiteiten. Er wordt zelfs een theatervoorstelling gemaakt en uitgevoerd in één dag. We werken hierbij samen met verschillende culturele instellingen zoals de SKVR en Theater Rotterdam. Burgerschap Door middel van het vak Burgerschap leren leerlingen oog hebben voor elkaar én voor hun omgeving. Het is onze ambitie elke leerling vaardigheden te laten ontwikkelen die onontbeerlijk zijn voor de maatschappij van vandaag en het leven in een grote stad. Deze ‘skills voor life’ dragen bij aan een brede persoonsvorming, meer kansengelijkheid en leerlingen ervaren hoe ze actief en duurzaam bij kunnen dragen aan de samenleving. Het Vak College Hillegersberg wil leerlingen uitdagen en begeleiden bij het ontwikkelen van hun talenten op het gebied van kennis, vaardigheden en maatschappelijke betrokkenheid. De school stelt iedere leerling in staat om samen in beweging te komen, te leren de juiste keuzes te maken en zich ontdekkend te ontwikkelen tot de beste versie van zichzelf. Aandacht voor de directe omgeving zien we terug in: • Aulabeurten: na een pauze meehelpen om de aula weer schoon te maken. • Buurtacties: de directe omgeving van school van zwerfvuil ontdoen. • Samenwerking tussen jong en oud: samenwerking met de ouderen in de buurt. • Diverse schoolprojecten in het kader van burgerschap, zoals onze goede doelen-acties. Goed doel De leerlingen van het Vak College Hillegersberg kiezen aan het begin van het schooljaar een goed doel waaraan de school zich voor minimaal één schooljaar verbindt. Afgelopen schooljaar zijn dit vier kleinere projecten geworden. Zo hebben 9. Aulabeurten: na een pauze meehelpen Buurtacties: de directe omgeving van Samenwerking tussen jong en oud: Diverse schoolprojecten in het kader veel leerlingen en collega’s zich ingezet voor DOK “thuis op straat”, werd een iftar maaltijd georganiseerd samen met de interculturele stichting Salaam, is kleding ingezameld voor de kledingbank en hebben de leerlingen uit klas 3 maaltijden gekookt in het Ronald Mc Donaldhuis. Samenwerking Op het Vak College Hillegersberg werken we samen met verschillende MBO-scholen en bedrijven in de buurt. Zo wordt een brug gelegd tussen het onderwijs en de praktijk. Kies je voor bouwen, wonen en interieur (BWI) dan krijg je ook echt les op onze eigen bouwlocatie. De leerlingen met het profiel dienstverlening en producten (D&P) gaan aan de slag in onze eigen VCH-store. Zie voor meer informatie: www.vakcollegehillegersberg.nl Projecten/ buitenschoolse activiteiten Jaarlijks wordt een aantal projecten en/of buitenschoolse activiteiten georganiseerd. Eén van de activiteiten is het inzamelen van geld voor een goed doel. Daarnaast werken we samen met Excelsior via het project Excelsior4All, waarbij we samen een aantal activiteiten doen.

VCH wegwijzer Deel 2 4 profielmodulen (verplicht) 4 beroepskeuzevakken 4 avo-vakken D&P 10. Organogram PPD PWS 4 profielmodulen (verplicht) 4 beroepskeuzevakken 4 beroepskeuzevakken 5 avo-vakken 4 avo-vakken BWI Nieuwe leerweg BOVENBOUW BB-KB BOVENBOUW GL-TL ONDERBOUW BB-KB-GL/TL

Bovenbouw en profielkeuze Er zijn vier leerwegen in het VMBO, de theoretische leerweg (vmbo tl), de gemengde leerweg (vmbo gl), de kaderberoepsgerichte leerweg (vmbo kader) en de basisberoepsgerichte leerweg (vmbo basis). Elke leerweg geeft een bepaald niveau en een bepaald soort programma aan: van vooral theoretisch tot heel praktisch. Leerlingen maken pas een definitieve keuze voor een leerweg aan het einde van het tweede leerjaar. Vanuit het vmbo stromen leerlingen door naar een opleiding in het mbo. Soms stromen leerlingen na het vmbo door naar de havo. Aan het einde van het 2e schoolhaar kiest de leerling een profiel. In de basisberoepsgerichte en de kaderberoepsgerichte leerweg heeft de leerling de keuze uit twee profielen, te weten: Bouwen, wonen en interieur (BWI) of dienstverlening en producten (D&P). Binnen deze profielen volgen de leerlingen 4 verplichte profielmodulen in zowel klas 3 als klas 4. Daarnaast kiezen de leerlingen 4 beroepskeuzevakken, waarvan ze er twee afronden in klas 3 en twee in klas 4. Er worden beroepskeuzevakken aangeboden uit 8 verschillende profielen, zodat de leerling kan ontdekken wat hij/ zij leuk vindt en waar zijn/ haar talenten liggen. Binnen de gemengde leerweg en de theoretische leerweg volgen de leerlingen het praktijkgericht programma (PPD). Bovendien kiest de leerling een 11. vakkenpakket uit één van de vier (TL) profielen: techniek; zorg en welzijn; economie; groen (niet op VCH). Binnen deze leerweg schrijven de leerlingen in klas 4 een profielwerkstuk (PWS). De keuze voor een vakkenpakket wordt mede bepaald door de aanleg en interesse van de leerling en de eisen en wensen van de opleiding die na het VMBO gevolgd gaat worden. De decaan van het VCH, mw. M. Hansen, en de coach spelen bij dit keuzeproces een belangrijke rol. Tijdens de informatieavond in het 2e leerjaar wordt dit keuzeproces verder toegelicht.

Basis, kader BWI D&P Zorg en Welzijn Verplicht Nederlands Nederlands Nederlands Engels Engels Engels Profielvakken****** wi + nask of; wi + eco of; wi + bio eco + bio of; eco + wi of; bio + wi of; wi + nask bio + gs + eco of; bio + wi + gs of; bio + wi + eco of; bio + wi + gs + eco overig CKV** CKV** CKV** Maatschappij*** Maatschappij*** Maatschappij LO**** LO**** LO**** 4 profiel modulen 4 profielmodulen PPD***** 4 beroepskeuzen vakken 4 beroepskeuze- PWS**** *Doorstroom mogelijk naar havo. ** CKV wordt afgerond in leerjaar 3 en moet met een voldoende zijn afgesloten. *** Maatschappijleer wordt in leerjaar 4 afgerond met een SE (schoolexamen). Het cijfer telt mee in de zak-slaagregeling. VAKKENPAKKETTEN 12. GL, TL Economie en ondernemen Techniek Nederlands Nederlands Engels Engels * eco + wi + bio of; eco + wi + gs of; eco + wi + gs +bio* wi + na + eco of; wi + na + bio of’; wi + na + gs CKV** CKV** *** Maatschappij*** Maatschappij*** LO**** LO**** PPD***** PPD***** PWS**** PWS**** **** LO + PWS moet in leerjaar 4 met een voldoende worden afgesloten. ***** Het vak PPD wordt afgerond met een SE (schoolexamen). Het cijfer telt mee in de zakslaagregeling ****** Heb je geen wiskunde dan moet je verplicht het vak rekenen volgen in leerjaar 3 en afronden met een rekentoets 2F.

BASIS / KADER PROFIELMODULEN BWI Profielmodulen (verplicht) 1201: Bouwproces en bouwvoorbereiding 1202: Bouwen vanaf de fundering 1203: Hout en meubelverbindingen 1204: Design en Decoratie BEROEPSKEUZEVAKKEN 2023-2024 D&P profielmodulen (verplicht) 1915: Organiseren van een activiteit 1902: Presenteren, promoten en verkopen 1903: Een product maken en verbeteren 1904: Multimediale productie maken 13.

LESSENTABEL KLASSEN 1 T/M 4 14. Leerjaar 1 Leerjaar 2 Vak BB/KB/GL/TL BB/KB GL/TL Nederlands 3 3 3 Engels 3 3 3 Wiskunde 4 4 4 Mens en Maatschappij 2 2 Geschiedenis 2 Maatschappijleer 2 Taal en rekenen op niveau (TRON) 3 2 2 Biologie 2 2 2 Economie 2 2 Techniek 2 2 2 Natuur-/ Scheikunde 1 1 Theater 2 1 1 Lichamelijke Opvoeding 2 2 2 CKV Burgerschap 1 1 1 LOB/ coach-uur 1 1 1 DOE-blokken 8 8 8 Profielmodulen D&P / BWI Beroepskeuzevakken PPD PWS Totaal 33 34 34 Leerjaar 3 Leerjaar 4 Leerjaar 4 BB/KB GL/TL BB/KB GL/TL 3 3 3 3 3 3 3 3 3 4 3 4 3 3 2 1 1 1 1 1 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 2 3 4 4 2 2 1 1 1 1 1 1 8 8 4 4 5 5 5 1 36 36 33 33

Lesrooster 50 min Les 1 08.20 - 09.10 Les 2 09.10 – 10.00 Pauze 1 10.00 - 10.20 Les 3 10.20 – 11.10 Les 4 11.10 - 12.00 Pauze 2 12.00 – 12.20 Les 5 12.20 – 13.10 Les 6 13.10 – 14.00 Pauze 3 14.00 – 14.10 Les 7 14.10 – 15.00 Les 8 15.00 – 15.50 Les 9 15.50 – 16.30 Verkort lesrooster 40 min Les 1 08.20-09.00 Les 2 09.00-09.40 Pauze 1 09.40-10.00 Les 3 10.00-10.40 Les 4 10.40-11.20 Pauze 2 11.20-11.40 Les 5 11.40-12.20 Les 6 12.20-13.00 Pauze 3 13.00-13.10 Les 7 13.10-13.50 Les 8 13.50-14.30 Les 9 14.30-15.00 LESTIJDEN 15.

Eerste klas 1A Dhr. M. van Agteren Dhr. M. Vijverberg 1B Mw. L. Bloem 1C Mw. Z. Aslan 1D Mw. S. Ghebeyehu 1E Mw. S. de Graaf Mw. M. Sondermeijer Derde klas 3A Dhr. Y. Filius 3B Mw. G. Kleberg 3C Mw. E. van ’t Hoff Mw. H van Baalen 3D Dhr. V. Herpers Vierde klas 4A Mw. M. Hansen 4B Mw. I. de Koning 4C Dhr. E. Arikan 4D Dhr. M. van Dijk Tweede klas 2A Mw. S. Slierendrecht 2B Mw. D. Kul 2C Mw. C. el Bouchihati 2D Dhr. R. de Ruiter Dhr. K le Cointre COACHES 16. Begeleiding en ondersteuning Samen kijken we naar jouw behoeften en ontwikkeling. Zo staat je coach altijd voor je klaar. De coach is het eerste aanspreekpunt als er extra begeleiding of ondersteuning nodig is. De coach kan als het nodig is binnen de school specialisten inschakelen, zoals de remedial teacher, de jeugdverpleegkundige of de zorgcoördinator. Volg- en adviessysteem (vas) Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen van de brugklas tot en met het derde leerjaar met toetsen van het Cito Volg- en adviessysteem (VAS). Zo krijgen we een goed beeld van hun voortgang en kunnen we deze voortgang ook vergelijken met een landelijk benchmark. Daarnaast gebruiken wij VAS voor de kwaliteitszorg en om het niveau van de leerlingen te bepalen. Samenwerking koers VO Alle scholen van LMC, dus ook het Vak College Hillegersberg bieden ondersteuning in samenwerking met Koers VO. De uitgangspunten van Koers VO:

• Elke school moet kwalitatief goed onderwijs geven. Als een jongere ondersteuning nodig heeft, moet de school daarvoor zorgen. Soms gebeurt dat individueel, soms in groepjes. • Scholen kunnen veel ondersteuning zélf geven. Als er niet genoeg capaciteit of kennis is, kunnen ze externe deskundigen inschakelen. De leerling blijft dan wel gewoon op school. • School en ouders moeten samenwerken als gelijkwaardige partners. School, ouders en jongere kunnen niet zonder elkaar, zij vormen een ‘gouden driehoek’. Op de website www.koersvo.nl is alle informatie te vinden over de zorgplicht van scholen, de plaatsingsprocedure voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben en hoe de scholen met elkaar samenwerken binnen Passend Onderwijs. Meer informatie over Passend Onderwijs is te vinden op de website Passend onderwijs | www.Rijksoverheid.nl Magister Het Vak College Hillegersberg maakt gebruik van het digitale platform Magister. Via Magister kunnen leerlingen en ouders zien wat het huiswerk is, welke cijfers behaald zijn, hoe het staat met de absenties, etc. Ook kunnen ze via hun eigen account mailcontact onderhouden met hun docenten. Aan het begin van het schooljaar krijgen de leerlingen en hun ouders, een inlognaam en een wachtwoord. Deze inloggegevens zijn bruikbaar zolang je ingeschreven staat op een LMC-school. 17.

18. LEERLINGEN Boeken Schoolboeken worden gratis verstrekt m.u.v. leermaterialen voor extra modules en vakken. De schoolboeken worden geleverd via schoolboekenhandel VanDijk. De leerling en zijn/ haar ouders en/ of verzorgers kunnen het boekenpakket bestellen via www.vandijk.nl. Byod De leerlingen van klas 1 krijgen via school een laptop in bruikleen. De eigen bijdrage voor de laptop bedraagt €50,- per jaar. Lockers Alle leerlingen van klas 1 krijgen een eigen locker, waar ze tevens hun laptop kunnen opbergen. De huur van de locker is inbegrepen in de jaarlijse eigen bijdrage voor de laptop. Leerlingen van klas 2 t/m 4 kunnen op school aan het begin van het schooljaar een locker huren. Hierin kunnen zij hun waardevolle spullen tijdelijk bewaren. De huur van de locker bedraagt € 10,- per schooljaar. De school behoudt zich te allen tijde het recht voor de inhoud van de lockers te controleren. Schoolpas Alle leerlingen krijgen een schoolpas. Ook kunnen ze met deze pas/tag hun locker openen. Bij verlies kan via de administratie een nieuwe pas aangevraagd worden voor € 2,50. Gymkleding Alle leerlingen van het VCH dragen hetzelfde gymtenue. Deze gymkleding kan aan het begin van het schooljaar via school worden besteld en kost € 25 per set. Leerlingen die al over een gymtenue beschikken kunnen dit ook in het nieuwe schooljaar gebruiken. Leerlingenraad Het Vak College Hillegersberg kent een actieve leerlingenraad. De leerlingenraad bestaat uit één klassenvertegenwoordiger van elke klas en een gekozen voorzitter uit hun midden. De leerlingenraad denkt mee over het onderwijs, de organisatie en de regelgeving op het Vak College Hillegersberg. Natuurlijk speelt de leerlingenraad ook een actieve rol bij het organiseren van schoolfeesten of schoolevenementen.

OUDERS Op het Vak College Hillegersberg spelen ouders een belangrijke rol. Contacten met ouders vinden wij belangrijk, omdat thuis, school en de leerling niet los van elkaar te zien zijn. Een goede afstemming zorgt ervoor dat leerlingen het beste functioneren én goede keuzes kunnen maken. De coach leert alle ouders graag persoonlijk kennen. Dit kan tijdens de coachmomenten of tijdens bijeenkomsten en presentaties van leerlingen waarbij ouders van harte welkom zijn. Na elke periode is er een rapportbespreking. Ouders kunnen ook meepraten over het onderwijs door zitting te nemen in de ouderraad of medezeggenschapsraad. Ouderklankbordgroep Wij, het team van het VCH, horen en zien veel, maar niet alles. Als ouders/verzorger kunt u meepraten en meedenken over de dagelijkse gang van zaken binnen de school via de ouderklanbordgroep en/ of MR. De ouderklankbordgroep bestaat uit een groep ouders van leerlingen 19. en de schoolleiding. Gemiddeld komt de groep een keer per twee maanden samen voor overleg, waarin zaken met betrekking tot school- en gedragsregels, vernieuwingen, ideeën, lesuitval, enzovoorts kunnen worden besproken. Ons streven is, dat alle verschillende leerjaren binnen de ouderklankbordgroep zijn vertegenwoordigd. We nodigen u graag uit om deel te nemen aan de ouderklankbordgroep. U kunt zich hiervoor aanmelden bij de locatiedirecteur mw. A. Linnert, alinnert@lmc-vo.nl. Medezeggenschapsraad (MR) en deelraad MR Naast de leerlingenraad en de klankbordgroep, kent het VCH ook een formele medezeggenschapsraad. De MR is gekoppeld aan meerdere scholen van LMC. Om die reden is de MR opgesplitst in deelraden. Een deelraad bestaat uit ten minste één medewerker, één ouder en één leerling. Namens het VCH is de volgende docent afgevaardigd voor de MR: Dhr. E. Riegman, eriegman@lmc-vo.nl.

20. Nieuwsbrief Alle ouders/verzorgers krijgen voorafgaand aan de schoolvakanties een nieuwsbrief met recente informatie en ontwikkelingen van de school op het emailadres dat bekend is bij school. De inhoud is ook terug te vinden op de website. Ziekte of doktersbezoek Ouders kunnen de afwezigheid wegens ziekte of doktersbezoek (tandarts, etc.) van hun zoon/ dochter via magister doorgeven. Wij vragen ook om uw zoon/dochter weer beter te melden op het moment dat hij/ zij weer naar school komt. Extra verlofaanvraag Extra verlof is doorgaans niet toegestaan, met uitzondering van bepaalde religieuze feestdagen en gewichtige bijzondere omstandigheden. Uiterlijk vijf werkdagen voordat het verlof ingaat, moeten ouders de aanvraag schriftelijk bij de teamleider indienen. Bij de beoordeling zijn wij gebonden aan de bepalingen van Bureau Leerplicht in Rotterdam. De leerplichtambtenaar kan ouders een boete opleggen voor ongeoorloofd verlof. Het verlofformulier is te vinden op de website: www.vakcollegehillegersberg.nl Aansprakelijkheid Het Vak College Hillegersberg is niet aansprakelijk voor het beschadigen of zoekraken van privé-eigendommen in de school of op het schoolterrein en vergoedt geen schade die een leerling toebrengt aan een andere leerling of aan de school. Leerlingen kunnen hun eigendommen opbergen in de kluisjes. Wij raden ouders aan een Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren (AVP) af te sluiten. Collectieve verzekering Alle leerlingen vallen via de school onder de collectieve ongevallenverzekering. De schoolongevallenverzekering dekt de gevolgen van een ongeval, mits die niet door een andere verzekering worden gedekt. Het komen en gaan van en naar school, via de kortste weg, is meeverzekerd. Activiteiten buiten de school, mits in schoolverband en onder toezicht, vallen ook onder deze beperkte dekking. Schade aan kleding, brillen, brommers e.d. veroorzaakt door een ongeval, wordt niet gedekt door deze verzekering.

Sponsorbeleid Wij hanteren het landelijk sponsorbeleid van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, dat staat beschreven in het Convenant Scholen primair en voortgezet onderwijs en sponsoring 20202022. In het sponsorconvenant 2020-2022 op de website van de Rijksoverheid staan bepalingen waaraan de sponsoring moet voldoen, zoals verenigbaarheid met de pedagogische en onderwijskundige doelstellingen van de school en het niet aantasten van de onafhankelijkheid van het onderwijs. Klachtenregeling en vertrouwenspersonen We volgen de klachtenregeling van LMC-VO. Leerlingen of ouders die het niet eens zijn met de gang van zaken op school, kunnen de betrokken docent of medewerker aanspreken en de coach als zij er met hen niet uitkomen. Formele klachten kunnen ingediend worden bij de locatiedirecteur. Als ouders of leerlingen het niet eens zijn met haar uitspraak, dan kunnen zij een klacht indienen bij het bevoegd gezag (College van Bestuur van LMC-VO). Ouders en leerlingen kunnen ook contact opnemen met de vertrouwenspersoon van het bestuur van LMC-VO. Mw.S. Kulcu: skulcu@eenheidzorg.nl. Zij kijkt of met bemiddeling een oplossing te vinden is en begeleidt ouders en/of leerlingen bij de klachtenprocedure. Leerlingen kunnen binnen de school terecht bij vertrouwenspersoon mw. H. van Baalen, hvanbaalen@lmc-vo.nl. Vrijwillige ouderbijdrage De vrijwillige ouderbijdrage is bedoeld om bijkomende kosten van het onderwijs te dekken. Daarnaast gebruiken we een deel van de bijdrage voor extra activiteiten die wij belangrijk vinden voor een brede ontwikkeling van onze leerlingen. Lesmateriaal en verbruiksmateriaal worden door de school kosteloos aan leerlingen verstrekt. De ouderbijdrage is vrijwillig, maar we hebben deze inkomsten hard nodig om zaken te bekostigen die het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen niet vergoedt, zoals materialen om lessen te verrijken, excursies, gastlessen, culturele 21. activiteiten, stages, sportdagen, vieringen en schoolfeesten. De vrijwillige ouderbijdrage is voor schooljaar 2023-2024 vastgesteld op € 115,- per leerling in overleg met de deelraad MR. De vrijwillige ouderbijdrage kunt u betalen via WIS-Collect. U ontvangt hiervoor een email. Bij WIS-Collect kunt u tevens aangeven of u in één keer of gespreid wenst te betalen. Op grond van de Wet op het voorgezet onderwijs staat het ouder(s)/verzorger(s) vrij om (een deel van) de ouderbijdrage niet te betalen. Wij vertrouwen er echter op dat ouder(s)/verzorger(s) bereid zijn de ouderbijdrage te betalen, zodat wij ons onderwijs ook met aanvullende activiteiten vorm kunnen blijven geven.

BIJKOMENDE SCHOOLKOSTEN EN VRIJWILLIGE OUDERBIJDRAGE *Vooraf informeren wij u nader over de invulling van de meerdaagse reizen, de deelname en de betaling. Ook bij meerdaagse reizen gaat het in principe om een vrijwillige ouderbijdrage en mogen leerlinge niet uitgesloten worden van deelname. De school kan wel als voorwaarde stellen dat er een minimaal aantal betalende deelnemers moet zijn om de reis door te laten gaan. Bijkomende kosten voor ouders Sportkleding (kan meerdere jaren gebruikt worden ) € 25,- Huur kluisje per jaar (niet verplicht) n.v.t. Nieuwe schoolpas € 2,50 Overige schoolspullen zie mail Vrijwillige ouderbijdrage Leerjaar1 Excursies + gastlessen € 25,- Culturele activiteiten € 25,- Vieringen en schoolfeesten € 40,- Sportactiviteiten € 10,- Veiligheids- en beroepskleding € 15,- TOTAAL €115,- Meerdaagse reizen* Kamp Ommen (3-daagse) €195,- Kamp Ardennen (3-daagse) Cultuurreis Berlijn (4-daagse) Optie Examenreis 22. € 25,- € 25,- € 25,- € 10,- € 10,- € 10,- € 2,50 € 2,50 € 2,50 zie mail zie mail zie mail Leerjaar2 Leerjaar3 Leerjaar4 € 25,- € 25,- € 25,- € 25,- € 25,- € 25,- € 40,- € 40,- € 40,- € 10,- € 10,- € 10,- € 15,- € 15,- € 15,- €115,- €115,- €115,- €235,- €295,- €375,-

Regels en afspraken De school vindt het belangrijk dat zowel leerlingen als medewerkers zich prettig voelen op school. Je fysiek en emotioneel veilig voelen is hierbij een voorwaarde. Hierop zijn onze grondregels gebaseerd: • We hebben respect voor elkaar en elkaars eigendommen. • We zijn samen verantwoordelijk voor de veiligheid op school. • We spreken Nederlands met elkaar. • We spreken elkaar aan op onfatsoenlijk gedrag. • Leerlingen spannen zich in om een goed onderwijsproces mogelijk te maken. • Leerlingen hebben er recht op dat het personeel zich eveneens inspant om het onderwijs naar beste kunnen te verzorgen. • De leerling is op tijd in de les aanwezig en heeft alles bij zich wat nodig is voor de les. Op de website staan de schoolregels en verdere aanwijzingen voor leerlingen over de omgang met elkaar en eigendommen van de school. Wij verwachten van alle leerlingen dat zij zich aan deze regels houden. 23. Leerlingen hebben er recht op dat het De leerling is op tijd in de les aanwezig Leerlingenstatuut Alle rechten en plichten van de leerlingen staan in het leerlingenstatuut van ons bestuur LMC-VO, waaronder regels omtrent de veiligheid en de regelgeving over schorsen en verwijderen. Wij verwachten van de leerlingen dat zij zich houden aan de rechten en plichten van het statuut. Het statuut is te downloaden via de site van LMC-VO en ligt ter inzage bij onze administratie. Pestprotocol In het pestprotocol beschrijven wij hoe we met pestgedrag omgaan. Het pestprotocol ligt ter inzage bij de administratie. Spelregels te laat komen Als een leerling drie keer te laat komt, voert de coach een gesprek met de leerling en belt naar ouders/verzorgers. Bij 6x te laat mailt de verzuimcoördinator, mw. E. Forman, naar ouders/verzorgers en moet de leerling zich gedurende één hele schoolweek elke dag om 08.00 uur melden. Bij9x te laat mailt de verzuimcoördinator opnieuw naar ouders/ verzorgers en moet de leerling zich

24. wederom gedurende één hele schoolweek elke dag om 08.00 uur melden. Na 12 keer te laat komen doet de school een melding bij bureau Leerplicht. De overige verzuimregels zijn te vinden op de website van de school. Spelregels toetsen • Toetsen worden minimaal één week voorafgaand aan het toetsmoment opgegeven en genoteerd in Magister. • Er worden maximaal twee toetsen per dag gegeven. • Leerlingen krijgen altijd de mogelijkheid gemaakt werk in te zien en na te bespreken met de betreffende docent. • In de week voorafgaand aan de toets wordt geen nieuwe toetsstof meer aangeboden. • Toetsen worden binnen 10 werkdagen nagekeken en ingevoerd in Magister. • Na iedere (summatieve) toets wordt een goed gestructureerd feedbackmoment ingelast. • Toiletbezoek tijdens toetsen is niet toegestaan. • Onregelmatigheden, zoals spieken, kunnen leiden tot maatregelen. In de week voorafgaand aan de toets Toetsen worden binnen 10 werkdagen Na iedere (summatieve) toets Toiletbezoek tijdens toetsen is niet Onregelmatigheden, zoals spieken, Toets gemist • Bij geoorloofde absentie (GA) wordt ‘inhalen’ in Magister ingevoerd. • Per periode wordt het gemiste werk ingehaald op het daarvoor centraal georganiseerde inhaalmoment. • Per periode is de inhaaldag het laatste moment om gemiste toetsen, opdrachten en werkstukken in te halen. Het niet inhalen van gemist werk in klas 1 t/m 3 resulteert in het cijfer één.

Herkansen • Herkansen is in klas 1, 2 en 3 niet mogelijk. • Zowel in klas 3 als in klas 4 kan gebruik gemaakt worden van één bezemherkansing. • In 4 wordt in het PTA aangegeven of een toets herkansbaar is of niet. E.e.a. gebeurt volgens de regels in het PTA. • Toetsen die samen een SE-cijfer vormen (dossiertoetsen), praktische opdrachten, luistertoetsen, mondelinge examens en/of opdrachten die deel uit maken van het handelingsdeel zijn niet herkansbaar. • Leerlingen in het examenjaar mogen per periode twee schoolexamens herkansen (zie PTA voor herkansbare toetsen). Deze herkansingen liggen vast in het jaarrooster. • Voor elke herkansing geldt het hoogste cijfer. Alle spelregels omtrent het inhalen van gemist werk in de onder - en bovenbouw staan beschreven in het toetsbeleid en het 25. Leerlingen in het examenjaar mogen Voor elke herkansing geldt het examenreglement. Beide documenten zijn te vinden op de website. Bevorderingsnormen De docentenvergadering vergadert minimaal 3 keer per jaar. Dit gebeurt steeds aan het einde van een rapportperiode. In de eerste drie vergaderingen bespreekt de vergadering of een leerling boven, op, of beneden het te verwachten niveau presteert. In de laatste docentenvergadering van het schooljaar bespreekt men de overgang

26. Bevorderen Bespreken Afwijzen 1 • Bij nul tekortpunten • Bij 1 of 2 tekortpunten Bij 3 tekortpunten Alle overige gevallen 2* • Bij nul tekortpunten • Bij 1 of 2 tekortpunten • Bij 3 tekortpunten Alle overige gevallen 3* • Bij nul tekortpunten • Bij 1 tekortpunt • Bij 2 tekortpunten met compensatie. • n.v.t. Alle overige gevallen *Bij de overgang van klas 2 naar klas 3 en 3 naar 4 bespreekt de docentenvergadering of het een reële verwachting is dat de leerling het door hem/ haar gekozen examenprogramma afrondt op het huidige niveau. De vergadering bepaalt de definitieve leerweg en het niveau voor het bovenbouwprogramma per vak. BEVORDERINGSNORMEN naar het volgende schooljaar. De bevorderingsnormen zijn hierbij leidend. Opstroom Heeft een leerling aan het einde van leerjaar 1 afgerond een 8 of hoger voor een vak, dan kan de lerarenvergadering besluiten in het volgende leerjaar de leerstof van dit vak op een hoger niveau aan te bieden. Voor volledige opstoom van een compleet niveau, moet een leerling gemiddeld een 8 staan voor de gevolgde avo-vakken. Revisie Indien een leerling en ouders menen Alle overige gevallen BBL KBL GL 2021 100% 100% 100% 2022 100% 100% 81,3% 2023 100% 91% 94% EXAMENRESULTATEN (PERCENTAGE GESLAAGDEN) dat het genomen besluit van de laatste rapportvergadering onterecht is en als betreffende leerling in staat is nieuwe feiten aan te dragen die niet zijn meegenomen in de beoordeling tijdens de rapportvergadering, dan heeft de leerling mogelijkerwijze recht op een herziening van het besluit. De revisiecommissie bekijkt

dan de situatie van de leerling opnieuw. Revisie is schriftelijk (beknopt) aan te vragen bij de directeur, tot uiterlijk 09:00 uur in de ochtend van de betreffende revisievergadering. Wanneer ben ik geslaagd? Je bent geslaagd op het VCH als je voldoet aan alle volgende vijf eisen: 1. Het gemiddelde van al je Centraal Examencijfers (de zes vakken in je examenpakket) is 5,5 of hoger (met een gemiddelde van 5,49 of lager ben je gezakt). 2. Het eindcijfer Nederlands is 5 of hoger. 3. De 4 afzonderlijke beroepsgerichte keuzevakken zijn afgesloten met een 4 of hoger. 4. CKV en LO (en het profielwerkstuk voor GL/TL leerlingen) zijn met een ‘voldoende’ of ‘goed’ afgesloten. 5. Je afgeronde eindcijfers voldoen aan de volgende eisen: • al je eindcijfers zijn 6 of hoger, of; • je hebt één 5 en al je andere cijfers zijn 6 of hoger, of; • je hebt één 4, een 7 of hoger en voor de rest 6 of hoger; • je hebt 2 keer een 5, een 7 of hoger en voor de rest 6 of hoger; • geen enkel eindcijfer is lager dan een 4. Let op! Het cijfer voor Maatschappijleer telt mee in de uitslagregeling. Resultaten en opbrengsten Onze onderwijsresultaten worden gepubliceerd op scholenopdekaart.nl Voor aanvullende kwaliteitsindicatoren zie: www.owinsp.nl of www.schoolvo.nl • Onderbouwsnelheid (percentage leerlingen dat zonder doubleren overgaat) 98% • Bovenbouwsucces (percentage leerlingen dat zonder doubleren overgaat) 92% 27. geen enkel eindcijfer is lager dan Doorstroomresultaten leerjaar 2022-2023 Doorstroomresultaten Klas 1 -> Klas 2 Bevorderd binnen hetzelfde niveau 98,8 % Doorstroomresultaten Klas 2 -> Klas 3 Bevorderd 96,3% Doorstroomresultaten Klas 3 -> Klas 4 Bevorderd 91 % Opbrengsten: Het oordeel van de inspectie, gemiddeld over de afgelopen 3 jaar is ‘Voldoende’ (‘voldoende’ is de hoogst haalbare score!) De resultaten van ons onderwijs worden ook gepubliceerd via: www.scholenopdekaart.nl

28. Vakanties en vrije dagen 2023-2024 Herfstvakantie zaterdag 14 oktober t/m zondag 22 oktober 2023 Kerstvakantie zaterdag 23 december 2022 t/m zondag 7 januari 2024 Voorjaarsvakantie zaterdag 17 februari t/m zondag 25 februari 2024 Goede Vrijdag vrijdag 29 maart 2024 Tweede Paasdag maandag 1 april 2024 Meivakantie zaterdag 27 april t/m zondag 12 mei 2024 Tweede Pinksterdag maandag 20 mei 2024 Zomervakantie zaterdag 13 juli t/m zondag 25 augustus 2024 Via de oudernieuwsbrief ontvangt u de periodieke planning van activiteiten in en buiten de school, sportdagen, studiedagen, stagedata etc. Deze activiteiten worden ook vermeld in Magister.

Wij wensen iedereen een fijn schooljaar! 29.

30.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTI4Ng==